De freelance historicus en sociale media

Met mijn dertig jaar ben ik nog maar een ‘jonkie’ onder de vele historici die je op Linkedin kunt vinden. Toch behoor ik inmiddels ook tot de generatie vakgenoten die begon met studeren in een tijd waarin het historisch veld nog een stuk minder was gedigitaliseerd. Naast gedigitaliseerde archieven, boeken en artikelen, spelen sociale media voor mij in mijn dagelijkse werkzaamheden als freelancer een zeer belangrijke rol. Enerzijds als bron van informatie en aan de andere kant ook vooral om met vakgenoten, opdrachtgevers in het algemeen en geïnteresseerd publiek in aanraking te komen. Maar er valt zeker nog meer te observeren dan dat alleen! Wat voor rol spelen de diverse sociale media voor mij als historicus en wat kun je daar nog meer over zeggen? De drie media die ik dagelijks gebruik zal ik kort en bondig bespreken en uiteraard zal Linkedin daarbij niet ontbreken!

Linkedin

Al heb ik al heel lang een profiel op Linkedin, het heeft een lange aanloop gehad voor ik me echt meer in dit medium ben gaan verdiepen. De lay-out en het doel zorgen er natuurlijk voor dat het vooral een professioneel netwerk is, maar dat reikt wat mij betreft zeker verder dan het delen van cv’s en de zoektochten naar banen alleen. Als je een beetje de tijd neemt, kun je een keur aan interessante artikelen op historisch en cultureel gebied vinden! En eigenlijk is dat fijn, zeker als ik het vergelijk met Facebook. De onderneming van Zuckerberg biedt erg veel informatie, daarover zo meteen meer, maar juist op Linkedin blijft het uiteraard beperkt tot een kern van vakinhoudelijke en carrièregerichte content. En dat maakt het zeker voor mijn dagelijkse werkzaamheden tot een zeer aangename bron van informatie.

Facebook

De ontwikkelingsgeschiedenis van Facebook als sociaal medium is voor mij als historicus alleen al interessant om te beschouwen. Aanvankelijk ontstond het uiteraard allemaal als vrij exclusief platform voor studenten aan Harvard maar dat is in de veertien jaar dat Facebook bestaat compleet veranderd. Vanaf 2006 is Facebook voor iedereen toegankelijk en als tweedejaars student geschiedenis werd mijn aandacht destijds ook door dit nieuwe medium getrokken. Gelijk viel op dat het er professioneler en zakelijker uitzag dan het destijds in Nederland zeer populaire Hyves. Met de enorme ontwikkeling van Facebook is die professionaliteit en zakelijkheid grotendeels verdwenen en dat geldt ook voor het aantal studenten en jonge professionals die de eerste doelgroep vormden. Tegenwoordig is Facebook ook een grote ‘digitale hangplek’ voor ouderen geworden. Voor deze categorie een zeer aangenaam tijdverdrijf, maar het heeft het vernieuwende en sprankelende van Facebook wel een beetje weggenomen. Tijd om dit medium dan maar in de ban te doen? Voor mij niet! Nog steeds kom ik tussen de vele foto’s en berichten die me weinig kunnen schelen nog interessante onderwerpen tegen die het de moeite zeer waar maken om het profiel aan te houden.

Instagram

Het laatste medium waar ik aandacht aan wil besteden heeft misschien wel het meest simpele format. Door het plaatsen van uitsluitend foto’s met een korte tekst en hashtags is het als bron van informatievoorziening voor een simpele historicus misschien niet de meest uitdagende vorm van sociale media. Voor mijzelf is het echter wel een hele leuke manier om op eenvoudige wijze iets informatiefs met een groter publiek te kunnen delen. Voor mijn werkzaamheden als stadgids en vooral de publiciteit die ik daarvoor wil genereren is het dan ook een ontzettend leuk medium. Een foto van een fraai oud gebouw met korte uitleg plaatsen is voor mij ook een manier van vertellen! Erg interessant vind ik zelf het feit dat Instagram haast het beeld van een ideale wereld laat zien: vrolijke en fitte mensen, leuke uitstapjes, mooie gebouwen en adembenemende landschappen. Als de echte wereld net zo mooi was als Instagram, dan kwam het al redelijk in de buurt van een paradijs!

Besluit

Valt er een conclusie te trekken uit het bovenstaande verhaal? Het is uiteraard maar een zeer beknopte en vooral ook persoonlijke analyse, maar voor mij staat als een paal boven water dat mijn werkzaamheden zonder sociale media een stuk minder dynamisch zouden zijn. Soms verlang ik heimelijk wel terug naar de tijd waarin de meeste informatie via papier tot mij kwam, maar de digitale weg is gewoon vooral heel erg handig. Ik hoop met dit korte artikel ook anderen uit te dagen om eens kort aan de tekstverwerker toe te vertrouwen wat sociale media eigenlijk voor hen betekenen. Laat dit dan ook vooral een uitnodiging zijn om hierover verder te praten!

Recent Posts

Leave a Comment